piątek, 16 października 2015

Palmy Kokosowe

Palmy kokosowe...
Duże uffff, pif i paf.

Od palmy kokosowej odbiła mi palma na sztuczne, domowe warunki uprawy roślin.
Od nich zaczął się temat zakupu sztucznego oświetlenia, doświetlania, naświetlania, projektowanie odpowiedniego podłoża dla wszystkich innych roślin, właściwą wilgotnością, etc.
Palm, jako Big Bang dbania o odpowiednie warunki dla roślin.

Palma nr 1.
Pierwsza palma trafiła do mnie w czerwcu '15 r.
Od początku same błędy.
Przesadziłem ją w zwykłą acz dużą doniczkę. Bez drenażu. Zwykła ziemia z Casty. Podlewana kranówką. Stała prawie cały czas w zachodniej wystawie w cienistym rogu pokoju. Palma wielokrotnie przelewana, aż dziw, że korzenie nie zgniły. Wystawiłem ją na balkon (lipiec, największe upały), na słońce i spryskałem liście wodą - efekty łatwe do przewidzenia :) Spalone liście!
Następnie trafiła z cienia pod lampę LED 54 W + żarówka 13,5 W 6000K i to bardzo blisko przysuniętych do liści. Efekt. Liście, które ocalały po poparzeniach, poparzyłem dodatkowo do 50% ich powierzchni. Dwa najstarsze uschły całkowicie.
Dać dziecku sadyście misia.
Na szczęście ocalały dwa największe liście i zostały kawałki zielonej materii na kilku pozostałych.
Na zdjęciu palma na pierwszym planie.
Stan palmy na dzień 16.10.15 bez zmian. Traktowanie już z większą uwagą.
Najwyższy punkt palmy na wysokości 163 cm. ( od podłogi).


Palma nr 2.
Trafiła do mnie we wrześniu '15 r.
Najwyższy punkt palmy (stan na 3.10.15) na wysokości 151,5 cm. ( od podłogi).
Wypuszcza już powoli kolejny liść.

Na zdjęciu palma na drugim planie.

Najniższy liść przyrósł ok. 2 cm. w przeciągu 1 m-ca.

Palma nr 2 ma już lepsze warunki bytowe. Lepsza doniczka (ale jeszcze nie najlepsza - a szkoda, bo przesadzać ją po raz kolejny, w tak krótkim czasie, to jednak jest spory stres dla rośliny), myślę, że już lepiej dobrane podłoże ( drenaż, ziemia do palm wymieszana z włóknem kokosowym i ziemią liściową, na górze włókno kokosowe). Podlewana zgodnie z zaleceniami Roslinarium. Określanie wilgotności na 4-5 cm. w głąb podłoża. Jeśli bardzo lekko wilgotne, to leję ok. 0,5 l wody demineralizowanej (uważając aby nie zalać orzecha) + dolewam wody do podstawka (podobno palmy koko lubią wody gruntowe). Południowa wystawa + doświetlanie lampą LED okrągłą przez 14 godz. ( 7-21). Lampa ok. 130-140 mikromoli, widmo niebieskie, czerwone i białe zimne, 50-60 W. Wilgotność w pokoju 65-70%. Nie zraszam liści bo końcówki w większości zielone ( na dwóch liściach brązowe na długości ok. 1 cm).
Nawożenie aktualnie (16.10.15) co 2 tygodnie nawozami do palm + biohumus naturalny.
Temperatura w dzień 24-28°, w nocy ok. 20-22°.
Na razie jest ok.

Palma nr 3.
Tej jeszcze nie ma. Na razie jest sam orzech "pływający w oceanie".
Link do wpisu o orzechu



Aktualizacja 23.10.15

Palma nr 2 bardzo ładnie rośnie.
Na dziś 167 cm i to nie liść najdłuższy 3.10.15, tylko liść środkowy.
Palma na drugim planie:


Lampa świetnie się sprawdza!

Palma koko nr 2 wypuszcza nowy liść!


Nowy liść rośnie jak szalony! Od ostatniego pomiaru (19.10.15) 7 cm w górę! 



Aktualizacja 29.10.15
Palma nr 2.

30.10.15
Palma nr 2 (jak zwykle ta na drugim planie) .

5.11.15
Palma nr 2

12.11.15
Palma nr 2


15.11.15
Palma nr 2.

16.11.15
Palma nr 2.
Nowy stary liść i niespodzianka! Idzie kolejny!!
Dobre LED'y działają!! Ale wybór dobrych, to nie jest prosta sprawa.



24.11.15
Palma nr 2.
Rośnie jak szalona! 

5.12.15
LED 54W goni palmę aż miło! 
Kolejny liść coraz większy! 


19.12.15
Idzie nowy liść. Nie wiem czy zdjęcie ukaże, ale jest. Już 3 liść pod LED'em od września. 




06.01.2016
Nowy liść - przyrost od 19.12.15:

I cała palma:

25.01.16
Myślę, że jak na domowe warunki, to rośnie bardzo dobrze. 


03.02.16
Idzie nowy liść!


11.02.16


16.02.16


07.03.16
Rośnie jak szalona! 


14.03.16
Rośnie pięknie!
Liście się strzępią!


03.04.16
:)

13.04.16
Nowy liść! :)


22.04.16
Nowy liść w natarciu!

07.05.16
Kokos przesadzony do wysokiej doniczki ( 54 cm).
Były kłopoty z wyjęciem ze starej doniczki - jeden nadłamany korzeń - z ok. 5 dużych korzeni. Korzenie zwinięte w okręgu - i już wkręcone w keramzyt, więc zmiana jak najbardziej w czas.
Korzenie jasne, grube, ładne. Brak zdjęci, bo kokos delikatny a samemu ciężko o zdjęcia i nieuszkodzenie korzeni.
Ziemia w nowej doniczce, palmówka własnej mieszanki. Na górze ciężka ziemia ( piasek i ziemia ) ze starej doniczki.
Kokos podlany do przelania w podstawce.
Orzech trochę głębiej wkopany w ziemię - było 1/3 w ziemi, jest 2/3 w ziemi.
Czekam i obserwuję jak przeprowadzka wpłynie na kokosa.


22.05.16

06.09.16

15.11.16


15.12.16
Kokos ładnie rośnie pod lampami.
Dostaje światło LED 2 godz rano i 5 popołudniu.
Cały czas blisko wilgoci z nawilżacza.
Nowy liść pędzi!




24.01.17
Kokos ładnie rośnie pod lampami.
Dostaje światło LED 2 godz rano i 4 popołudniu - zmniejszyłem o godzinę wieczorem - i być może wzrost delikatnie przyhamował. W grudniu nowy liść rósł z większą werwą  ( wilgotność i temp bez zmian ).
Jest już nowy liść ( jeszcze nowszy niż ten grudniowy :) )


03.02.16
Liść strzępi się.(pierwszy z prawej).

16.03.17
Kolejny nowy liść!
Liść, który jest tłem dla nowego, wschodzącego liścia ( pierwsze zdjęcie, rozłożysty liść ), zaczął wschodzić na początku grudnia a strzępienie rozpoczął z początkiem lutego.
Po przeczytaniu relacji z uprawy u "Wojciech M" ( roslinarium  + use-of-salt-as-fertilizer-for-coconut ), podrzuciłem trochę soli morskiej ( 2 łyżeczki na szklankę wody ) do donicy. Albo autosugestia, albo zauważalny lepszy wzrost.
Kokos podlewany wodą z akwarium. Woda miodzio - miękka ( z filtra RO) + bogata w związki mikro i makro.
Doświetlanie od początku marca zmniejszone do: 1,5 godz rano ( 7:00 - 8:30 ) i 4 godz wieczorem ( 16:00 - 20:00 ).
Zraszanie codziennie + wylot nawilżacza ustawiony od góry koko.







29.09.17
Po lecie i przed przesadzeniem.



Sys korzeniowy...


30.09.17
Po przesadzeniu
I w nowym lokum

08.03.18
Po zimie nie jest źle :)
Stary nowy liść się rozwija i idzie kolejny nowy :)


29.11.18
Dwie palmy - jedna w domu, wśród wanilii i strelicji.
 Druga, w biurze:








66 komentarzy:

  1. Czy te palmy wypuściły już jakieś licie u Ciebie?
    Co do nawożenia to stosowałbym teraz rzadziej np 1 raz na miesiąc połowę dawki

    OdpowiedzUsuń
  2. Stara, zmaltretowana wypuściła dwa nowe. Ale też są zmaltretowane. Widać je na zdjęciu nr 1 - te środkowe najkrótsze.
    Nowa... zauważyłem, że idzie jakaś niteczka ze środka, ale czekam na więcej, żeby określić czy to rzeczywiście liść.
    Myślisz, że przy takich warunkach, jakie im zapewniam, jednak przechodzą lekki okres spoczynku (co wiąże się z ograniczonym nawożeniem)?

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz rację. W takich warunkach mają wieczne lato :)
    Czy promienie z tej lapy pada równomiernie na wszystkie liście? Bo jeśli nie to niektóre mogą się wyciągnąć w połączeniu z pełnym nawożeniem.
    Niech rosną zdrowe!

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest argument! Na 100% doświetlam tylko 4 i to nie całe. Przemyślę to.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ładnie wyglądają, liście są dobrze wybarwione, mają idealne warunki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję! Nie widać żadnych złych oznak :) u mnie to końcówki lekko przyschnięte są, a u Ciebie nic :) super :)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie trochę przesychają po postrzępieniu.

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie trochę przesychają po postrzępieniu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Widzę, że ładnie się dzieli liść:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Już drugi. Trochę im pomagam, bo wiatru brak.
    Idzie kolejny liść :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ładnie rośnie :) no i palma ładnie dzieli liście :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Łaał, nigdy mi tak szybko nie rosły:O Zdradzisz jaka to lampa i gdzie kupić? Powiesz coś więcej o nawożeniu, podlewaniu itp?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witaj!
    Generalnie myślę, że trafił mi się dobry egz. i moje zabiegi o ile trochę pomagają, to nie przeszkadzają :)

    Światło:
    Lampa do zamówienia u mnie :) Lampa LED Grow okrągła, ok. 50 - 60 W. 110 - 145 mikromoli (w zależności od spektrum), przełącznik spektrum, chipy LED Osram-OS. 4 niebieskie i 12 czerwone pasmowe PAR, 8 białych zimnych.
    Doświetlałem w najciemniejszych okresach w godz.: 7-11 i 15 - 20, czyli jakieś 9 h/dobę. Koszt dobowy, to: 0,26 zł. (0,54 kWh na dobę).
    Doświetlałem do początku kwietnia ( zakończyłem chyba 3 kwietnia ).

    Trzymam ją w glinianej doniczce - generalnie za małej (ok. 30cm wys.) , ale w tym sezonie pójdzie do przesadzenia, do doniczki x2 większej ale już z plastiku, więc będę musiał bardziej kontrolować wilgoć.
    W doniczce od góry: włókno kokosowe, lekka ziemia do palm własnej mieszkanki ( ziemia do palm z Casty, ziemia liściowa, lekkie podłoże z też z Casty, trochę drobnego żwirku nr 2 do akwarium), drenaż z keramzytu na jakieś 3 cm.)

    Podlewanie: ja mam w pokoju cały czas temp. 21-24 stopnie, więc palma mogła mieć i ma cały czas wilgotne podłoże. Podlewam tylko wodą demineralizowaną (znalazłem 2,5 zł. za 5 l) + daję jej mokre nogi, czyli zawsze ma trochę wody w podstawce (na jakieś 0,5 cm.). Dbałem żeby podłoże nigdy nie przeschło ale razem z dobrą temp.
    Patryk z Roślinarium miał mokro i za zimno przez kilka dni i palma zachorowała na korzeniach - zgniły (?).
    SPRYSKIWANIE dziennie x 2 do 3. Spryskiwałem też demineralizowaną i dzięki temu liście ładne i tylko min. zbrązowiałe.

    Wilgotność: w pokoju nawilżacz i starałem się utrzymać H od 50% do 70%.

    Nawożenie:
    Nawóz do palm, do zielonych, pałeczki nawozowe, biohumus.
    Na zmianę każdego po trochu. W zimie rosła, więc nawoziłem co jakieś 2 tyg. ale zawsze minimalną dawką zalecaną.

    I chyba tyle :)

    Główne wytyczne od Patryka z Roślinarium, ale musisz wziąć poprawkę na Twoje indywidualne warunki - algorytm byłby idealny ale przy takich samych zmiennych.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za szybką odp:)
      Ja doświetlam 12/12h tak jak dzień na równiku. Żarówka taka jak w moim wątku: http://roslinarium.blogspot.com/2016/03/kokosy-wojciecha-m.html
      Jakaś taka... bez firmy, nie wiadomo co to, ale działa już kilka mies a koko rośnie.
      Gdy się pojawią w sklepach chcę spróbować po raz kolejny z takim kokosem (póki co mam tylko ten z nasionka) i będę potrzebował raczej większą lampę... nie spieszy się, mam poza tym też gotową hps 100W grow 8900lm ale może być nieco mniej ekonomiczna...
      Jak stoisz cenowo z wyprodukowaniem takiej lampy led?

      Usuń
    2. Aha no i w mieszkaniu mam ok 30% wilgotności więc mój kokos ma stelaż z bambusa i nałożony przezroczysty worek 120L dla zwiększenia wilgotności, w środku lampa i przyrządy pomiarowe do temp. i wilg.

      Usuń
  14. W lampach nie powinno się brać pod uwagę lm ( lumenów ) ale mikromole (µmol/m2s) energii PAR (Photosynthetically active radiation - Promieniowanie fotosyntetycznie czynne), jaką daje lampa.
    Dlatego te lampy nie mają czegoś takiego jak lumeny, bo to jest bez sensu ( mają dużo mniej lm od np. takiej sodowej lub innego LED'a, ale za to dużo więcej mikromoli PAR ). Lm to tylko miara jasności, a widzialne światło nie jest tożsame ze światłem PAR.
    Zobacz na Strelicje - roślina światłolubna na równi z kokosem a przez zimę urosła jakieś 3 razy: http://wdoniczce.blogspot.com/2015/10/strelitzia-reginae.html
    Od końca października, do kwietnia :)

    Cena lampy okrągłej, ok. 60 W, to 450 zł. Z regulacją zakresu widma światła ( wzrost lub kwitnienie ) + 25 zł.
    Nie jest mało, ale żadna inna lampa nie da takiej ilości światła PAR w takim poborze W.
    A poza tym LED jest na jakieś 50-60 tyś. godz. świecenia :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja wiem, jestem po studiach rolniczych. Natomiast mało kto (lub chyba nawet nikt) nie podaje PAR w danych tech. żarówek, nawet tych dla roślin. Czasem podaje sie luxy ale to chyba tez nie jest tożsame z PAR. Sam w odnośniku do strelicji piszesz o lumenach. Wiem że to nie do końca poprawne ale trudno tu mówić coś w skali której się nie używa powszechnie.
    Jak to w ogóle się mierzy, masz jakiś sprzęt do tego?

    OdpowiedzUsuń
  16. To dobrze wiedzieć, że nie trzeba się tłumaczyć z braku info o lumenach, luxach, etc. przy lampach :)
    W strelicji piszę, bo nie mam innych info o µmolach - podałem wszystko co wiedziałem o tej żarówce.
    Człowiek z którym współpracuję przy produkcji lamp, mierzy µmole przy pomocy fitofotometru.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jakie są w ogóle wynagania świetlne kokosa, poza tym że wysokie? Czytałem gdzieś że 130tys lux ale ciężko jest mi w ogóle znaleźć... Wiem że zależnie od nachylenia słońce jest w stanie dać 100-200tys lux. I tu można chyba mierzyć w luxach bo promieniowanie słoneczne ma w sobie określoną ilość PAR. HPS daje podobne spektrum do naturalnego więc czy tego nie można mierzyć w lum? Rzeczywiście problem pojawia sie z ledami które generują wąski zakres długości fali... Ostatecznie im lepszy led to przy mniejszej ilości lum powinien dać nam odpowiednio więcej PAR w stosunku do słońca i hps. Ale to w przypadku producentów jest czarną magią.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wymagania kokosa... zobaczymy w jakim tempie będzie rósł w wakacje na zew. i w pełnym słońcu.
    Myślę, że skoro pod tą lamą dawał radę, to chyba nie jakieś giga wysoki.
    Ale... lampa daje 145 µmoli, ale przy 1 metrze oddalenia od celu. Ja tą dałem jakieś 50 cm nad centrum, więc zakładam, że w najlepiej oświetlonym miejscu kokos dostawał prawie 300 µmoli.
    Papryka do w miarę optymalnego rozwoju potrzebuje ok. 150 µmol.
    " Pomidor do prawidłowego wzrostu i rozwoju potrzebuje natężenia oświetlenia około 14-16 tys. lx, co, wed- ług Czarnowskiego [3], odpowiada natężeniu napromieniowania kwantowego dla światła typu dziennego około 252-288 µmol.m-2.s-1 (PAR)" za: http://bambus.iel.waw.pl/pliki/ogolne/prace%20IEL/256/06.pdf

    OdpowiedzUsuń
  19. https://books.google.pl/books?id=uvBA0yOcuOwC&pg=PA1562&lpg=PA1562&dq=%CE%BCmol+sunlight&source=bl&ots=Df6PwxdPla&sig=_VM89pJpcrf-BJnlPCUT_Uv4b1k&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjclJTcja_MAhUGGCwKHXqNA84Q6AEIITAC#v=onepage&q=%CE%BCmol%20sunlight&f=false

    Czy idąc za tym dokumentem PFD to to samo co PAR? Strona 1562.

    OdpowiedzUsuń
  20. Sam nie wiem, co to, to PFD. Szukałem i nie znalazłem rozwinięcia. Wygląda, tak jakby stosowali to zamiennie, ale nie mam pewności.
    Podają ciekawe info o ilości światła, jeśli PFD = PAR.

    OdpowiedzUsuń
  21. No właśnie tak szukałem ile PAR niesie ze sobą światło słoneczne... W sumie może i możliwe, ale nigdzie indziej nie znalazłem informacji ani potwierdzającej ani przeczącej. Wiadomo że zależy od szerokości geograficznej i nachylenia.... Nie wiem dla jakiej strefy klimatycznej zostało to opracowane...

    OdpowiedzUsuń
  22. Może stąd taki rozrzut, że podali dla różnych stref.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zobacz to: www.bmlhorticulture.com/about-par/

    OdpowiedzUsuń
  24. Wygląda na to że być może PFD to ogół energii świetlnej a PAR to jej składowa w przedziale spektrum aktywnym fotochemicznie...(?)

    OdpowiedzUsuń
  25. Już nie. Przestałem ok. połowy kwietnia.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jeśli mamy dobre nasłonecznienie przy kokosie to nie trzeba dodatkowo doświetlać. Teraz słońce na naszym niebie świeci prawie 16 godzin więc w zupełności wystarczy:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Właśnie z takiego powodu już nie doświetlam :)
    A kokos w pokoju z południowym oknem więc daje rade.
    Chociaż bez doświetlania przyhamował trochę wzrost :)
    Czekam na cieplejsze noce ( ok. 10 stopni w dolnym piku ok. 5 rano ) i pójdą kokosy oba (młodszy i młody) na balkon!

    OdpowiedzUsuń
  28. Super! Ja u mojego nie dostrzegłem żadnych negatywnych efektów przy temperaturach ok 5*C w nocy

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja jednak poczekam do piątku, soboty :) Tym bardziej, że po większy koko po przeprowadzce do nowej donicy.
    Patryk jak długo dojrzewają owoce Musy V.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! Też bym poczekał gdyby nie ten nawóz;p
      Niestety nie doczekałem się dojrzałych owoców na moim bananowcu, więc ciężko mi powiedzieć...

      Usuń
  30. Kurze bobki nie narobiły szkód?

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie :) zmniejszyłem ilość nawozu w każdej doniczce i jest ok:) no może poza zapachem;p

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja doświetlam ciągle 12/12. Raz że od północy a dwa że słońce nawet jeśli zagląda przez okno to przez chwilę, a trzy że przez szybę chyba i tak nie wpada tyle PAR ile trzeba... Żarówka mi się zrypała i teraz mam 15w grow led 800lm (ile PAR to chyba nawet producent nie wie) oraz druga zwykłą białą ciepłą led 5w 450lm i na małym kokosiku wychodzi juz 5ty liść

    OdpowiedzUsuń
  33. Takie pytanko bo coś mnie ostatnio naszło na mangrowca, czy może ktoś z Was ma jakieś dojście do nasion? Czy kupować z Allegro jakieś niepewne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja poszukałbym na ebay świeżych nasion, ewentualnie spytałbym się w palmiarni czy mają jakieś nadwyżki :)
      widziałem w sklepie nasionatropikalne mieli jakiś czas temu te nasiona. Kilkukrotnie kupowałem w tym sklepie i wszystko ładnie kiełkowało:)

      Usuń
  34. Ja niestety 0 styczności z mangorwcem / mangowcem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla wyjaśnienia mam na myśli mangRowiec (rhizophora) czyli jak kto woli namorzyn/namorzynę(?). W jakimś sensie jest to powiązane z kokosami dlatego pytam tu:)

      Usuń
  35. Wojciech masz może zdjęcia Twoich kokosów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na moim wątku zobacz, a wiecej zdjeć bedzie niebawem:) Jak cos to podaj maila:)

      Usuń
    2. Wieczorem dodam Twoje ostatnie zdjęcie :)

      Usuń
  36. Trochę poszarpany, ale nadal wygląda świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Aktualnie jeszcze lepiej wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  38. To poproszę foto:) i tą lampę.

    OdpowiedzUsuń
  39. :) Foto ok, ale lampa niestety trochę droga.

    OdpowiedzUsuń
  40. Ano już dawno bym kupił i w końcu się zgłoszę:) Mierzyłeś przyrost w jakiś sposób?

    OdpowiedzUsuń
  41. Rok temu jeszcze mi się chciało i notowałem gęsto (http://wdoniczce.blogspot.com/2015/10/data-wpywu-wymiary-na-dzien.html), ale teraz... już tylko patrzę jak rośnie :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Na najstarszej stronie bloga widać tabelę.

    OdpowiedzUsuń
  43. Świetnie się prezentuje :) daleko stoi od okna?

    OdpowiedzUsuń
  44. Przez lato na słońcu. Teraz pod trzema świetlikami.

    OdpowiedzUsuń
  45. Wiosna służy. Nowy liść w nowym miejscu.
    Druga z kokosa też ładnie rośnie i pojawia się pytanie, co z nią zrobić po tym lecie - kolejna do biura?

    OdpowiedzUsuń
  46. Bardzo ładne zdrowe i zielone liście gratulacje :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Tylko biuro ma 5 m w najwyższym punkcie. A co dalej? :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Do 5 metrów minie jeszcze kilka dobrych lat :)

    OdpowiedzUsuń